Kao velikog ljubitelja petparačkog horora, posebno onog u igrama, već godinama me muči jeziva metafizička rastrzanost. Da li više volim Silent Hill 2 ili Resident Evil 4? Koje iskustvo je formativnije, koji strahovi su zabavniji, da li je Pyramid Head kulji od Garradora? Ova vječna borba je pojavom rimejka Resident Evila 4 konačno izgubila svaki prizvuk fer-pleja. Silent Hill 2 je komad istorije, zarobljen u vremenu pre pametnih telefona, društvenih mreža, nedelju dana stariji od napada na kule bliznakinje u Njujorku, beskrajno predivan, ali beznadežno zastareo; Resident Evil 4 je moderniji, manje depresivan, sebe shvata manje ozbiljno, te je manje jeziviji. Njegov rimejk o kome je ovde reč, potenciometre svih dobrih karakteristika odvrće do samog kraja. Izmenili su sve, dopunili su svja, našminkali sve što se moglo našminkati, redefinisali junake i zlikovce i učinili ih životnije uverljivijim. Za novu publiku, koja možda nije ni bila rođena kada je Silent Hill 2 harao, ovim prestaje svaka rasprava o tronu survival horrora.
Rimejk RE4 odvrće potenciometre svih dobrih karakteristika originalne igre do samog kraja...
Rimejk četvorke je najbolji rimejk koji sam ikada igrao, bez obzira na žanr ili bilo koju drugu odrednicu. Ne preterujem. Kao i u slučaju Elden Ringa, i ove godine imamo ranog kandidata za igru godine. Teške reči, a, praktično, nisam još ni počeo sa textom... Od 2017, kada je publikovan fascinantni Resident Evil 7: Biohazard, ređao se hit za hitom (Resident Evil 2 Remake, Resident Evil Village), uz samo jedan delimični flop u vidu rimejka Nemesisa, nesrećnog trećeg nastavka. Resident Evil 4 je kulminacija tih napora, fantastično balansiran proizvod koji će, ako ima pravde, tržišno da pokida i obori rekorde.
Originalno izdat 2005. za opskurni Nintendo GameCube,Resident Evil 4 je naknadno portovan na PlayStation 2, a par godina kasnije i na PC. Ta verzija bila je srednje žalosna, ali je iz poznatih razloga bila najdostupnija igračima sa ovih prostora. RE 4 je kasnije polu-remasterizovan došao na Wii, PlayStation 3 i Switch, a postoji i verzija za Android, ekskluzivna za Samsungovu online prodavnicu. Istorijski značaj originalne četvorke je višestruk, kako za Resident Evil, tako i za širu igračku scenu. Kontrolni sistem, koji je odbacio jezive „tenk” kontrole prethodnih RE naslova, istovremeno je uveo koncept kamere smeštene neposredno iza ramena protagoniste. Sećate li se tenk kontrola? Rotacija likova oko sopstvene ose jednim thumbstickom, iniciranje kretanja napred otklonom drugog thumbsticka... To je bio pravi horor. Kada bi me danas neko naterao da igram takvo što, razdrljio bih košulju i izabrao bih streljanje. Udoban i logičan, kontrolni sistem Resident Evila 4 doneo je revoluciju koja se u potpunosti primila na sceni.
Priča Resident Evila 4, trijumf pulp horora iz jedinstvene japansko-zapadne perspektive, znatno je sređena davanjem novih, dubljih dimenzija gotovo svim ključnim likovima. Leon S. Kenedi, koga se sećate iz rimejka Resident Evila 2, ponovo igra glavnu ulogu, ali ga dodatni dijalozi i verbalne razmene sa drugima čine upečatljivijim. Lik više nije jednodimenzionalna blond govedina za loženje emo curica, već traumatizovani operativac sa značajnim bagažom iskustva i preživljenih užasa. Njegova osnovna misija zbog koje je došao u zabačeno špansko selo i dalje zvuči suludo i supernaivno, ali je Capcom, ipak, malo ublažio inicijalni krindž. Spasiti kidnapovanu ćerku američkog predsednika, naoružan pištoljem sa dva okvira, u pratnji dva lokalna policajca (umesto na čelu helikopterskog desanta i 1200 agenata) sada je definisano kao jurenje glasine za sličnom osobom koja je viđena u blizini. Ta glasina će se ispostaviti tačnom. Mlada Ešli takođe je odrasla, ili su je makar napravili manje iritantnom. U deonicama koje prelazite zajedno, dopašće vam se odsustvo njene linije zdravlja - protivnici mogu da je ošamute i koknu, ali su situacije u kojima biste ponavljali sekciju nivoa zbog njene smrti sada zaista retke.
Za potpuno uživanje u zapletu morate biti fan lakih horor formi ili stvari shvatiti zdravo za gotovo, na autopilotu. Leona čeka selekcija sumanutih iskušenja, od napucavanja sa kultistima-mutantima u ruralnoj Španiji, preko istraživanja obližnjeg zamka, napuštenog kamenoloma, ostrvske vojne baze, do ruševina pretvorenih u trening poligon za komandose i čega sve ne. Očekuje vas više borbe nego u svim drugim RE igrama uzetim zajedno, više puzzli koje su, ujedno, inteligentnije, gomila boss fajtova i sati i sati stenjanja usled napora i stresa. Ima neka tajna veza između japanskih developera i stenjanja glavnog junaka, ali je verovatno nejasna svima koji su van tog miljea... Uglavnom, sadržajno gledano, Resident Evil 4 je najkompletnija Resident Evil igra u istoriji franšize. U njoj imate bukvalno sve, fale samo vanzemaljci, feministkinje i oslobodilačka vojska Kosova.
Paralelno sa ovim rimejkom, koga sam kušao na PlayStationu 5, probao sam i najsvežiju verziju osnovne četvorke, HD remaster za Nintendo Switch iz 2019. godine, koji je po svemu, osim po HD teksturama, isti kao original iz 2005. U poređenju sa brzim kontrolama rimejka, stari Leon je mnogo tromiji, ne može da izbegava i parira udarcima/ubodima, niti može da se prikrada. U ovaj rimejk (2023), implementiran je stealth pristup - većinu protivnika možete ubiti iz potaje i time uštedeti municiju, a što je važnije, sprečiti njihovu transformaciju u mutant-parazita koji bi upio još više metaka. Vaš nož sada ima durability koji možete, za pare, popraviti (i pojačati) kod trgovca, ali ga je moguće koristiti i za pariranje većini napada. Ljudski protivnici sada su mnogo nepredvidljiviji, često eskiviraju, naglo menjaju pravac kretanja i skaču vam za vrat, tako da su nove opcije za evaziju, blokiranje i izbegavanje borbe i te kako dobrodošle.
Što se tiče arsenala, malo je reći da je prebogat. Startujete sa pištoljem i nožem, ali već u prvom selu nalazite sačmaru i ručne bombe. U daljem toku ove vrlo obimne igre očekuju vas magnumi, automati, obične i automatske puške, RPG i drugo oružje. Za igrače kojima se dopadne šunjanje, tu je i samostrel, koga nije bilo u originalu - em je nečujan, em municiju možete da reciklirate iz izbušenih protivnika. Svaki primerak možete da pojačavate u nekoliko kategorija (snaga pogotka, brzina punjenja, kapacitet okvira...), plaćajući trgovcu određenu sumu pezeta. Ako ste se zeznuli i spucali pare u oružje za koje naknadno ustanovite da vam ne leži, možete ga bez novčanih penala prodati i keš iskoristiti za budženje ili kupovinu nečeg drugog. Igra vas ne penalizuje u eksperimentisanju, već vas aktivno ohrabruje da često menjate dominantno oružje. Isti koncept sledi i municija - pored kutija sa mecima za određene klase oružja, nalazićete i crafting materijale za spravljanje vrste koju poželite, tako da vas ni raspoloživost određenog kalibra neće terati da rabite oružje koje vas nervira.
Kod gospodina trgovca, inače, možete kupovati i specijalnu robu (unikatne pucaljke, nišane, resurse, mape, vaučere za apgrejd, itd). Umesto pezetama, plaćaćete ih u „spinel” dijamantima, koje ćete, mahom, dobijati ispunjavanjem banalnih opcionih misija, poput nalaženja i uništavanja plavih diskića koji vise po okolini. Kao i svaki Resident Evil, i ovaj je prepun skrivenih sitnica koje ćete nalaziti po budžacima. Sve džidža-bidže koje pronađete možete prodati, što će vas motivisati na zavlačenje po rupama i ćoškovima. Još jedna simpatična novina vezana za trgovca je streljana. Municija je besplatna i neograničena, poligoni zabavni, a jurnjava za rekordima i žetonima za vašarsku mašinu iz koje ispadaju vredne nagrade, nadasve zabavna.
Resident Evil 4 je dugačka, prelepa i prebogato producirana igra. Kad sednete da igrate nešto ovako raskošno, nešto na čiju kreaciju se nije žalilo para, vratiće vam se vera u velike izdavače i skupe AAA projekte. Igri ne bih zamerio ništa zaista bitno. Možda će vas malo nervirati mobovi koji regenerišu zdravlje i telo pri kraju kampanje, ali uz malo dobre volje i dosta balistike, nijedan problem nije nerešiv. Još jednom želim da naglasim da sam je igrao na PlayStationu 5 - PC naslove koji imaju Denuvo religiozno izbegavam uvek kada postoji bilo kakva alternativa.
Više recenzija na SVET KOMPJUTERA