Retko kada u industriji dobijemo neke baš hardkor igre za onu malu šačicu publike koja želi da se maksimalno uživi u svoj karakter i u atmosferu igre. Escape from Tarkov je jedna takva igra, možda jedna od prvih u tom novom žanru extraction looter shootera.
Primesa je poprilično jednostavna, ali i brutalna. Na početku imate samo par oružja kod sebe. Potrebno je da odaberete misiju, uđete u određenu zonu i pokupite što više loota. Naravno to nije kraj vaše misije. Najteži deo je preživeti i naravno, izaći iz arene. U ovim igrama nemate mapu, time to kill je jako kratak, meci su retkost kao i sve ostalo šta vam je potrebno da preživite. Sve to komplikuje još jedan detalj, a to je da ako poginete na vašoj misiji, gubite apsolutno sve šta ste kupili. Dakle nivo stresa – maksimum!
Generalno gledano, ovo nije tip igara koji će se mnogo prodati, ili koji će napraviti neki nenormalni uspeh sa finansijske strane. Ovakve igre prave ljudi koji vole takve igre, isključivo za fanove tih naslova. Nakon Escape From Tarkov smo dobili nekoliko „klonova“ koji su se dešavali u budućnosti, u prošlosti, a možda najpoznatiji do sada je The Hunt: Showdown koji nam je došao iz Cryteka. Igra koja, kao i sve ostale u tom žanru, nema nekog finansijskog uspeha ali ima poprilično lep i malen „cult following“ što bi rekli. Retko koji razvojni tim se odluči da zaplovi u razvoj ovakve igre, jer jednostavno, ideje nisu toliko dobre, originalne a i niko ne uspe da napravi dobar balans harkor težine sa uživanjem u igranju.
Tu nam onda dolazi Marauders. Novi extraction looter shooter koji nam dolazi od ne tako velikog tima pod nazivom Small Impact Games. Smeštena u alternativnom univerzumu za vreme 90tih, u svemiru naravno, gde ste vi jedan od svemirskih pirata, a po vašem nazivu možete da zaključite koja je vaša misija. Vi i vaši maleni brod na početku ima poprilično jednostavan zadatak. Pronaći asteroide sa bazama, svemirske brodove, svemirske stanice ili čak druge igrače, napasti ih, sakupiti što više loota i izvući živu glavu iz haosa koji će nastati na određenoj mapi. Zvuči poprilično jednostavno, zar ne? Bilo bi tako kada bi bilo sve jednostavno, ali na žalost, ništa nije jednostavno u ovom žanru igara.
Na početku je na vama da izaberete šta ćete imati kod sebe na određenu misju, šta ćete nositi, koliko municije će biti kod vas i šta od pomoćnih ajtema. Onda je potrebno da pilotirate vašim svemirskim brodom i pronaći vašu metu. Već sada ćete primetiti da u igri ima nekoliko segmenta u igri. Prvi smo već pomenuli i on se najviše odlikuje u tome što je na vama da „plovite“ svemirom dok nađete metu. Onda je potrebno da joj se „prišunjate“ u vakuumu svemira, bez da vas neko primeti. Drugi igrači koji su na istoj mapi rade apsolutno istu stvar, to znači da je moguće naleteti na nekoga već u svemiru, a onda vaše pilotske sposobnosti treba da dođu do izražaja. Na početku brodić koji imate ima osnovne topove kojima možete onesposobitni neprijateljske brodove. Tada je potrebno da pronađete takozvani „escape pod“ prići nepokretnom neprijatelju i napasti ga „on foot“. U tom slučaju igra se prebacuje iz perspektive iz prvog lica.
Prva stvar koju smo primetili kada smo sleteli na nečiji brodić ili čak na neku veću bazu je sama klaustrofobičnost igre. Sve je usko, mračno, tiho i sablasno. Nemate prostranstva gde možete trčkarati i bežati od neprijatelja. Gameplay se svodi na slanažljivost, pažljivo slušanje svega šta se oko vas dešava kao i preciznost prilikom korišćenja oružja. Nekoliko metaka vas može ubiti a to bi značio i kraj vaše avanture. Dobra stvar je što ista pravila važe i za protivnike. Sve šta nađete na nečijem brodu je potrebno prvo identifikovati i tek onda preuzeti, tako da sam looting traje nešto duže nego u drugim igrama. Imajte na umu da ovaj scenario koji smo pomenuli se može desiti i vama, može neko vas napasti i uništiti vas sa lakoćom, ukoliko naravno niste pžljivi. Ovo je samo jedan primer šta možete raditi u igri, a sada ćemo se vratiti na, kako da kažemo, glavnu premisu igre, a to je lootovanje velikih baza i postrojenja.
Za razliku od napadanja drugih igrača, gde se borite pa, jednostavno samo protiv njih, na većim mapama, pored mnogo većeg broja igrača koji su na istoj mapi kao i vi, postoje i AI protivnici koji su tu jednostavno da, pa naprave još veću frku i problem. Najzanimljivije od svega je što vizuelno ne možete razlikovati AI protivnika od pravog igrača, time opreznost mora uvek biti na maksimalnom nivou. Mape su dizajnirane u nekoliko nivoa, tako da se često može desiti da je neki neprijatelj na spratu ispod ili iznad vas. Zvuk je, pored dobrog znanja kontrolisanja oružja, možda i najbitnija stavka u ovoj igri i jednostavno je skoro pa nemoguće igrati igru bez slušalica. U igri za sada postoje sedam mapa, svaka je nekako slična drugoj sa totalno drugačijim unutrašnjim dizajnom.
Već smo pomenuli da layout mapa u igri ne postoje. U donjem levom uglu postoje koordinante na kojima se nalazite. Svaki brod koji dođe ima svoj „docking station“ koji morate za pratiti. Backtracking je jako bitan, jer šta god da uradite na misiji, vi morate da se vratite do vašeg broda i onda u svemiru dođi do zone ekstrakcije kako bi kompletirali misiju. Ovo možda ne zvuči kao neki veliki problem, ali mreža koridora, radnih stanica, sličnih soba komplikuje situaciju. Sve je različito, ali sa druge strane pod stresom u kojem ćete se naći izgleda toliko slično da vas lako može zbuniti. Čak i iskusni igrači su u situaciji da se jednostavno izgube, ne mogu da nađu svoj docking station odakle mogu da pobegnu sa mape, a svaki minut proveden na nekoj mapi je rizik da vas neko pronađe, ubije pri čemu ćete izgubiti apsolutno sav loot koji ste pronašli. Tu je i naravno količina kiseonika koji svaki igrač ima pri sebi, koji kako to obično biva, se troši vremenom.
Što se tiče samog gameplaya, poprilično je zategnut u svakom smislu. Ovo nije igra koja će mehanički predstaviti neke promene, već ona koja će adaptirati postojeće fore za svoju svrhu. Recoil u puškama postoji, ali se može lako iskontrolisati. Bitno je da ne idete fazonom spray and pray već da budete precizni i staloženi prilikom svakog okršaja sa AI ili pravim igračima. Pre svake misije možete izabrati oružje koje ćete nositi, koje ste pre toga pronašli na drugim misijama ili možda dobili čim ste startovali igru. Pored toga tu je i određeni broj municije, koja je retka kao što smo već napomenuli ali i jako bitna. Za razliku od Tarkova, gde morate napuniti svaki šaržer pred misiju, ovde to nije potrebno. Isto tako, u Tarkovu ukoliko istrošite recimo šest metaka iz šaržera od 30 i slučajno kliknete „reload“ dugme, izgubićete ostalih 24. Ovde to nije slučaj, već je mehanika sličnija nekim klasičnim pucačinama, recimo Battlefield ili Call of Duty igrama. Isto tako, u Tarkovu je moguće da krvarite i sanitare povrede sa raznih delova tela, dok je ovde povreda jednostavno povreda. Health ajtemi će vas jednostavno izlečiti. Postoji stamina bar koji se troši ukoliko trčite i nišanite, i koji možete nadoknaditi sa hranom koju nalazite. Hrana koju pojedete će pored nadoknade stamine i dodati malo healtha ukoliko vam fali u tom trenutku. Generalno gledano, Marauders nije toliko hardkor kao Tarkov, ali to ne znači da je lakša igra.
Sa grafičke strane, igra izgleda jednostavno i lepo. Bez prenapucanih grafičkih efekata, jer oni jednostavno nisu ni potrebni u igri ovog tipa. Naravno tu su odlični svetlosni efekti koji su preko potrebni za igru koja se dešava u klautrofobičnom okruženju. Često ta retka svetla je sve šta osvetljuje scenu u nekom trenutku, tako da morate da imate dobru pažnju za detalje na svakom delu mape gde se nalazite.
U igri postoje misije, zadaci koji su često vezani za mapu na kojoj ćete igrati. Pored glavnih misija, tu su i izazovi koje je potrebno da rešavate ukoliko želite da sakupite novac za novu opremu. Oprema se kupuje kod prodavaca pred svaku misiju i njihov inventar se osvežava svakodnevno. Naravno ništa ne može biti bolje od sjajnih stvari koje možete pronaći na mapama, ali stvari koje kupite mogu biti dobro sredstvo da dođete do vašeg cilja na određenim mapama.
Na početku igranja, probali smo igrati solo i iskustva su poprilično pomešana. Igra je stvorena za kooperativnu igru sa do tri dodatnih igrača. Komunikacija je krucijalna a i u tim trenucima se mogu podeliti obaveze koje imate između članova vašeg tima. Neko može zapamtiti ili zapisivati koordinante na mapama, drugi da pamti put odakle ste došli, treći da bude scout koji će istraživati svaku sobu pre nego što ostatak tima uskoči u nju. Mogućnosti za taktike su neograničene, samo je bitno naći dobre saigrače koji imaju istu želju kao i i vi za ovakav tip igara.
ZA sada, igra već ima dosta sadržaja iako se nalazi u Early Access na Steam platformi. Možemo samo da pretpostavimo šta nas sve očekuje u budućnosti, a kao i svaka igra ovog tipa, Marauders će se razvijati i pokušavati da utemelji svoje mesto u žanru sa ne toliko puno igara. Glavna stavka je popularizovati ovaj žanr, a Marauders je odlična polazna tačka za sve koje interesuje ovaj tip igara.
Kako vreme prolazi, kako velike nove stvari budu bili ubačeni u igri, mi ćemo biti tu da vas obaveštavamo o tome, a naravno ukoliko želite, možete je i zaigrati sa nama na nekim od budućih streamova.
Preneto sa Respawn.ba