Vesti/Najnovije
03.01.2022.
Autor: Adi Zeljković

Square Enix i njihova čestitka

Nova 2022 počinje aferama?

Nisu trebala proći ni 24 sata u novoj 2022. da u svetu videoigara odjekne još jedna afera vezana za veliku izdavačku kuću koja igračima želi nametnuti “nove tehnologije” poput blockchaina i pokrenuti tokenizaciju u igrama. Ubisoft se nedavno opekao s predstavljanjem svoje NFT inicijative, tvorci Stalkera su zažalili zbog najave Stalker metaversa, a sada je Square Enix potvrdio “agresivna ulaganja i istraživanja” blockchaina i NFT-ova za svoje igre.

U svojoj novogodišnjoj čestitcipredsednik Square Enix-a, Yosuke Matsuda izneo je čitav niz zabrinjavajućih stavova koji upućuju na to kojim bi putem moglo krenuti poslovanje jedne od najvećih izdavačkih kuća u Japanu. Matsuda se dotaknuo svega i svačega, od metaversa, 5G tehnologije do NFT-ova. Celu njegovu „čestitku“ možete pročitati na službenoj stranici Square Enixa, čisto ako ne poverujete u ono što sledi. Potencijalno najčudnija izjava koja je zapela za oko mnogih gamera je sledeća:

“Svestan sam da ljudi koji „igraju igre da bi se zabavili“ trenutno čine većinu igrača koji su izrazili svoju rezerviranost prema novim trendovima, sasvim razumljivo. Međutim, ja verujem da postoji određeni broj ljudi čija je motivacija „igrati da bi se doprinelo“, pod čime mislim na pomaganje da se igru učini uzbudljivijom. Tradicionalni gaming takvoj grupi ljudi ne nudi izričiti poticaj, nego su oni striktno motivisani nekonzistentnim osobnim osećajima poput dobre volje i volonterskog duha. Međutim, sa napretkom u ekonomiji tokena, korisnici će imati izričiti poticaj, a to neće rezultirati samo većom konzistentnošću u motivaciji, nego i time da će više ljudi posvećivati svoj trud i povećavati mogućnosti rasta igara na uzbudljive načine. Od zabavljanja do zarade kroz doprinošenje, ljude će inspirsati različite motivacije. Sve će to omogućiti tokeni bazirani na blockchainu.”

Spomenuta kategorija igrača koji „igraju da bi doprineli“ zapravo se odnosi na različite kreatore: one koji stvaraju korisničke modove, neke svoje priče, izazove, popravke i druge dodatke za igru; ponekad i vlastite igre unutar okruženja koje im to omogućuje. To nije nova kategorija igrača – modding je postojao davno prije kreativnih igara poput Robloxa ili Dreamsa, ali ga šef Square Enixa želi predstaviti kao ograničenu stavku kojoj blockchain i NFT-ovi dolaze kao lek i rešenje problema. Naime, Matsuda vjeruje da bi više ljudi počelo stvarati svoje sadržaje za igre kad bi postojala infrastruktura koja im pruža financijski poticaj za to. Tradicionalni modding po njemu nikad ispunio svoj puni potencijal jer se tek mali dio igrača odlučuje doprinositi razvoju dodatnog sadržaja za igre, s obzirom da se to radi volonterski, a ne za plaću.

Naravno, to nije celovita istina. Modderi i ostali kreatori svoje kreacije mogu naplaćivati ako to baš žele. Postoje neslužbeni sadržaji za igre kojima je pristup ograđen – npr. prvo morate finansijski podržati kreatora da biste dobili rani ili puni pristup njegovom sadržaju za igru. Već postoji infrastruktura za pružanje finansijskog poticaja kreatorima, bilo kroz Patreon i slične platforme, ili direktnim donacijama na PayPal. Blockchain tehnologija nije tu rešenje jer problem zapravo ne postoji… barem ne za moddere.

Jedini problem u trenutnoj situaciji jest taj što modderi i kreatori sadržaja za igre ne moraju deliti svoju zaradu sa izdavačima ili tvorcima igara. Drugim rečima, izdavači igara nemaju zarade od toga što netko drugi kreira sadržaje za njihove igre. Ne mogu izričito zabraniti kreiranje korisničkih sadržaja (osim ako je u pitanju online igra), a ne mogu od njega ni ubirati proviziju.

Blockchain je rešenje za problem izdavača, ne za problem moddera ili korisnika-kreatora. Situacija je iz perspektive kreatora zapravo sasvim obrnuta – kad izdavač igre uvetuje kreatoru kako i koliko može zaraditi, to baš i nije poticajna situacija kakvom ju vidi šef Square Enixa.

Istina je da će se više ljudi odlučiti na kreiranje korisničkih sadržaja ako im izdavač obeća neku zaradu od toga. Međutim, to ne znači da ćemo zbog povećanja kreatora u gamingu videti puno više kvalitetnih sadržaja. Onaj ko ima ozbiljnu želju da nešto stvori, taj će uvek (ali baš uvek) pronaći volje za to, uvek će se boriti za način i priliku da nešto materijalizira. Onaj ko samo sedi i čeka da ga netko plati za kreiranje sadržaja najčešće ili nema veliku strast za kreiranjem ili nema ni trunku artističkog duha u sebi.

Square Enix i Ubisoft imaju pravo ganjati trendove koje želi ganjati, ali ako očekuju da igrači prihvate njihove ideje za NFT-ove, minimalni preduvjet za takvo što je da ponude konkretno objašnjenje zašto je igrama takvo što uopšte potrebno. A konkretno objašnjenje nije nuđenje rešenja za umjetno stvoren problem, i to ne problem za gamere, nego za izdavača igra.

 

Više na www.respawn.ba

Povezani proizvodi

Sačuvano u omiljne
PS5 igre PS50151
Stranger of Paradise Final Fantasy Origin e novi akcioni RPG kompanije Square Enix Lt...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
2.999,00 RSD
Vrsta
Nova
2.999 ,00 RSD
Sačuvano u omiljne
PS5 igre PS50105
Ti si razlog ponovnog okupljanja Avengersa. Sigurnost planete je u tvojim rukama! Unapredi...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
3.999,00 RSD
Vrsta
Nova
3.999 ,00 RSD
Korišćena
2.999 ,00 RSD
Trenutno nema komentara

Slični članci

19.
Nov.
2024.
Vesti/Najnovije
Nakon 19. novembra, PS Plus Extra i Premium korisnici gube pristup za19 igara, uključujući velike naslove poput Red Dead Redemption 2 i Kingdom Hearts. ...
19.
Nov.
2024.
Vesti/Najnovije
Nakon zanimljivog strima krećemo sa nagađanjima o tome ko će osvojiti najbitniju nagradu - Igra godine!
09.
Nov.
2024.
Vesti/Najnovije
Objašnjavamo značaj i popularnost serijala The Elder Scrolls, s posebnim naglaskom na uticaj igre Skyrim na razvoj fantazijskih RPG-ova. Iako se očeku...