Preuzeto sa IGN Adria.
"Ne valja fizika br'te nije to realno, ARKADNO je!" Koliko puta ste čuli ovako nešto? Kako i zašto je kod nas arkadni stil postao sinonim za nesto loše, složena je tema. Ipak, činjenica je da nema suštinski jasnije esencije onoga šta video igre zapravo treba da budu od arkada. Prvi i osnovni cilj svake video igre je pre svega zabava, a arkade kao mašine za uzimanje žetona širokim masama morale su tu zabavu da jednostavno isporuče najširoj mogućoj demografiji. Dobru arkadnu igru može da odigra bilo ko i da se brzo zabavi, nebitno za igrački staž, godine, pol i slično, a jezičke i kulturološke barijere moraju biti svedene na minimum. Nema potrebe za elaborativnim tutorialima i pričama - gameplay dobre arkadne igre mora biti lak za brzo razumevanje ali u isto vreme i težak za masterovanje.
Sve ovo dobro je poznato autorima iz Raw Thrills, kompanije koju su osnovali Midway veterani, u pitanju su ljudi koji su ova pravila i definisali. Među njima je i gospodin Eugene Jarvis, autor arkadnih klasika kao što su Defender (1981), Narc (1988), Smash TV (1990) i naravno Cruis'n serijal arkadnih vožnji koje je započeo sa Cruis'n USA (1994). Kako kod nas ovih arkada nije bilo, sa Cruis’n serijalom ste eventualno mogli da se upoznate preko kertridža za Nintendo 64 tokom 90ih. Prva tri nastavka ove zabavne vožnje (USA, World i Exotica) bila su potrovana na Nintendo, ali originalno su u mnogo boljem izdanju bila na arkadama koje su postigle veliku popularnost u Americi ali i ostatku sveta.
Mnogo godina kasnije, četvrto izdanje za arkade objavljeno je 2017. godine pod naslovom Cruis'n Blast, da bi sada 2021. ponovo imali ekskluzivni Nintendo port arkadne igre, ovog puta za Switch. Sada kada znate kompletan backstory lakše je objasniti ovo ludilo koje sledi.
Uvek možete da auto podignete na zadnje točkove ili vozite na dva točka na stranu
U Cruis'n Blast možete da vozite Nissan GT-R ili 370Z, kao i novu Corvettu... i otprilike tu je kraj bilo kakvim dodirnim tačkama sa realnošću. Automobili mogu da besomučno driftuju i da iz istog izleću sa boostom kao u Mario Kartu, a tu je i dugme za akrobacije u vazduhu - baš kao u prethodnim igrama ovog serijala izvodićete flipove nakon skoka uvek se dočekujući kako treba. Blast po kom igra nosi ime je u suštini nitro koji možete da aktivirate samo određen broj puta u trci, dok uvek možete da auto podignete na zadnje točkove ili vozite na dva točka na stranu.
Okruženja su tek priča za sebe, igra sadrži originalne živopisne staze sa arkade ali tu su i mnogobrojne veoma različite variacije istih koje su podeljene u turneje koje vozite u skroz novom Cruis’n Tour modu. Recimo u jednom delu turneje imaćete policiju koja vas juri u Hot Pursuit modu dok možete da ih zakucate i elimišete u Takedown fazonu starih Burnout igara, sve uz slow motion i varnice. U drugom delu turneje imaćete vojne helikoptere koji vas gađaju vazduh-zemlja raketama za vreme trke, u trecem dolaze dinosaurusi a u poslednjem leteći tanjiri. Ne, nisam počeo da se drogiram, ovo se stvarno dešava u igri i SJAJNO je što je tako!
Većina staza ima i neke potpuno sulude over the top momente kao recimo kada na snežnoj stazi ogromni beli King Kong razvali led otkrivajući skrivenu džunglu ispod sve dok vi i ostali trkači padate kroz vazduh ka istoj, ili kada se u stilu filma 2012 odlomi čitavo parče zemlje sa gomilom aviona parkiranih u pustinji kreirajući provaliju koju morate da preletite dok izvodite vazdušne akrobacije koje ostavljaju neonski trag iza. U ovakvim situacijama ćete ili uzviknuti HELL YEAH ili prevrnuti očima i reći maaaaa jeeeeeste. Vrlo dobar i krajnje precizan test ličnosti kad malo bolje razmislim.
Ipak sve je to samo vrh ledenog brega ludila koje Blast donosi, automobile možete da farbate u najluđe presijavajuće hromirane boje i da im dodajete jednostavne upgradove kao što su neonke (obavezno u nekoj boji koja nikako ne ide uz osnovnu), a dodatna vozila koja ćete otključavati novcem zarađenim u trkama ili skrivenim ključevima, kojih ima tri po stazi, su tek totalni cirkus.
U početku će to biti poneki muscle car, zatim policijska vozila, pa F1 bolid, super bike ili ATV kvad, da bi kasnije unlockovi progresivno postajali sve luđi – oduševio sam se kada sam otključao vatrogasni kamion koji sam odmah prefarbao u drečavo hromiranu zelenu boju i dodao mu roze neonke ili helikopter sa ljubičastim zatamljenim staklima koji se i dalje vozi kao automobil sve sa zvucima motora.
Tu je i lebdeca ajkula čekićara na koju možete da dodate neonke!
Bezumlje naravno ide dalje sa monster truckom, amfibijom i tenkom ali i sa ŽIVOTINJAMA koje možete kontrolisati na isti način - moguće je biti JEDNOROG (kome podešavate boju grive i repa a kao body-kit dodajete krila) ili TRICERATOPS u punom galopu, a tu je i lebdeca ajkula čekićara na koju možete da dodate neonke!
Sve ovo zvuči kao totalni haos zato što i jeste, ali bez obzira na svu tu absurdnost ova igra ne spada u kategoriju "so bad its good" treševa koji zasnivaju svoju zabavu samo na bezumlju i glitch komediji - it is just good. Ova igra ima pravi arkadni pedigre, ovo nije neka Steam Early Acces Unity endžin budalaština gde ćete se smejati suludim idejama dok se sve raspada od glitcheva u grafici i fizici. Gameplay ovde jeste sulud ali na kraju dana postoji metod u tom ludilu i on jeste dobar i mudro osmišljen tako da izvođenje uvek ide u pravcu što veće zabave ali i dobrog poštenog izazova. Morate znati kada da iskoristite boost, kada da držate dugi drift da bi izleteli što brže, kako eliminisati protivnike kao i zampatiti prečice na stazi.
Ni u jednom trenutku ovo neće biti "glitch komedija" niti će vam se zabava prekinuti jer ste se slupali ili zaglavili negde
Ni u jednom trenutku ovo neće biti "glitch komedija" niti će vam se zabava prekinuti jer ste se slupali ili zaglavili negde, igra samo vozi (no pun intended) a od vaše veštine i poznavanja njenih (ludih) pravila će zavisiti na kom mestu ćete završtiti na kraju trke. Ovo posebno dolazi do izražaja na većim nivoima težine, a ima ih, jer pored easy i normal tu su hard i extreme koji stvarno donose pravu arkadnu težinu. Ko je zapravo nekad igrao arkade znaće da ovo nije oksimoron.
Najbolja stvar u vezi ovog porta je što je neočekivano dobro ispao na Switchu, grafika jeste jednostavnija i podseća na Dreamcast doba ali video sam i igre sa zastarelijom grafikom koje zbog loše optimizacije muče ovaj hardver. Cruis'n Blast je jedna od retkih igara koja na Switchu u TV modu radi u pravoj 1080p rezoluciji sa veoma stabilnih 60fps-a, dok u portable modu cilja 720p takođe u 60fps. Kolege sa Digital Foundry-a izneverovale! Visok frame rate doprinosi arkadnom osećaju i uglavnom u single player modu neće biti problema, ipak tu je i split-screen za 4 igrača u lokalu gde već performanse postaju dosta grublje. Nintendo ima sva prava da ovaj naslov drži samo na svom sistemu ali mogu da zamislim kako bi ovo izgledalo na PlayStationu 5 sve uz uključen ray tracing. A man can dream! Odoh da pokrenem neku peticiju.
Za
- Savršenstvo arkadne zabave
- Varijacije staza su veoma kreativne
- Možete da driftujete jednoroga
Protiv
- Split-screen mod veoma obara performanse
Zaključak
Cruis'n Blast sjajno nastavlja legendarni arkadni serijal vraćajući bezumnu trkačku zabavu iz 90ih na Nintendo ali uz par modernih dodataka. Driftovanje, boostovanje, takedownovi i vazdušni trikovi uz hromirane i neonske boje koje pršte na sve strane dok 90s tehno muzika gruva u pozadini vratiće vas momentalno u neko drugo vreme. Ne postoji ni jedna druga vožnja gde možete videti ovako lude prizore za vreme trke, tako da ostavite realnost Gran Turismu i Forzi, a novi Cruis'n iskoristite da se podsetite šta to beše kvalitetna arkadna zabava koju možete podeliti sa bukvalno bilo kim.