Playstation
30.11.2020.

Nedelju dana druženja sa PS5

Ko čeka, taj dočeka

Nakon skoro godinu dana najavljivanja i hajpovanja na IGN Adria, dosta čekanja i gledanja američkih IGN US kolega kako se slade sa Sony-evom konzolom sledeće generacije nedelju i više dana dana pre nas, čudnih odluka domaćeg Sony-a, kao i sulude nestašice koja je obeležila početak prodaje – napokon je PlayStationa 5 pao u naše (Nikoline) šake!

Ovaj izuzetno traženi igrački sistem je skoro dve nedelje nakon izlaska i dalje redak proizvod na apsolutno svim tržištima sveta. Iz Sony-a su nedavno javili da je apsolutno svaki proizvedeni primerak prodat, a dodatna proizvodnja za sada pokriva samo već postojeće preordere. Situacija je svakako vesela, tako da će sigurno proći još nekoliko meseci pre nego što PlayStation 5 bude mogao kežualno da se kupi u lokalnoj prodavnici. Da li je novi sistem sa svega par ekskluzivnih igara zaista neophodan? Da li su sulude cene koje preprodavci postavljaju na oglasima opravdane? To su pitanja kojima se nećemo baviti, ali osvrnućemo se na naše hands on utiske iz skoro nedelju dana korišćenja i testiranja konzole.

Dizajn iz 2020. godine

Za početak ono što prvo bode oči je naravno suludi futuristički dizajn, sad da l' je u pitanju baš futurizam kakav smo zamišljali pre 20 i više godina nisam siguran, ali svakako je značajan i velik pomak u odnosu na dosadni i neupadljivi dizajn koji je obeležio prošlu generaciju. PlayStation 4, bilo originalni ili slim, kao i Pro, ste mogli negde da sakrijete pored televizora bez da iko primeti da tu postoji nekakva konzola, nekakav sistem za zabavu, nikada ne bi mnogo odudarao od ostatka crne tehnike, boksova za digitalnu televiziju i sličnog. Sa druge strane PlayStation 5 pre svega svojim gabaritom pa zatim bojama i dizajnom prosto ne može da ne bode oči. Specifičan dizajn konzole prosto traži da je držite uspravno (za šta je potrebno ušrafiti posebno postolje koje se dobija) i zatim stoji tako beo i suludo dizajniran poput nekakvog trofeja bukvalno izazivajući svakog ko uđe u prostoriju da vas pita MA ŠTA JE OVO? - TO JE PLAYSTATION 5! To je nova konzola! Ja igram video igre, tako je, ne stidim se toga! PONOSAN SAM NA TO! Deal with it!

Kapiram da je to bila ideja iza ovako ludog stejtmenta od dizajna jer konzolu nije moguće uklopiti, sakriti ili zanemariti. Inače čak i kada se položi horizontalno potrebno je isto postolje zakačiti sa strane da bi sistem bio stabilan. Mišljenja oko dizajna su podeljena, a čak ni posle nekoliko dana, pa i nedelja nećete se navići na taj izgled posebno ako vam setup ne čine beli nameštaj, beli televizor sa belim postoljem i ne oblačite se kao Tom Cruise u filmu Oblivion. Skoro da mogu da predvidim neko brzo kroćenje ovog dizajnerskog ludila već u sledećoj Slim ili Pro reviziji sistema koje nas bez sumnje čeka za par godina. Pre toga se naravno mora desiti neki crni special edition jer su ljudi već krenuli da farbaju svoje konzole i presvlače side panele folijom.

Iz svega ovoga ono što u praksi treba da vas zanima je da je ovo platforma na kojoj će se bez sumnje igrati najbolje igre u narednih bar 5-6 godina. Dovoljno je pogledati situaciju sada na kraju 2020. godine i sve nagrade za igru godine, koliko je samo PlayStation 4 ekskluziva tu? Sony je snažno rešio da i sledeću generaciju obeleži kvalitetnim ekskluzivnim naslovima tako da osim ako hardware-whoring nije vaš hobi, ove specifikacije ne bi trebalo mnogo da vas brinu ili interesuju uopšte. Ako pak to nije slučaj, onda lepo sastavite gejmerski PC, ali i zaboravite na pristup mnogim najboljim igrama koje predstoje.

Ono što je bitno je da ovaj hardware može da isporuči pravi 4K gaming i igre koje rade u 60fps-a, uz kompromise i malo opmimizacije i 120fps preko HDMI 2.1, kao i podršku za RayTracing takođe uz kompromise. Freesync i VRR takođe rade ako opet imate nov televizor koji podržava iste i HDMI 2.1 standard. Naš test je bio na novom Samsungu Q80T tako da su sve opcije bile dostupne. Za sada u praksi videli smo samo par igara koje koriste ove naprednije opcije, a skoro da postaje pravilo da svaka nova igra ima i više ponuđenih modova gde možete da birate šta vam je važnije - RayTracing, veća rezolucija ili veći frame rate. Testirali smo i CoD Cold War kao i DIRT 5  u 120fps modu i stvar je realna! Čak ni grafika nije bila previše osiromašena, tako da nam to uliva nadu da će ovaj hardware u rukama talentovanih 1st party razvojnih timova ispod PlayStation Studios kišobrana tek pokazati svoj pun potencijal. Čeka se prvo Gran Turismo 7, najverovatnije u prvoj polovini 2021. da pokaže šta ova konzola stvarno može.

 

Spider-Man Miles Morales sa druge strane pokazuje da je cena Ray Tracinga možda i previsoka za ovaj hardware za sada, sa 30fps RT modom koji deluje kao usporeni film pored mega-fluidnog performance moda koji radi u 4k i izuzetno stabilnih 60fps bez problema. Dobra stvar i veoma prijatno iznenađenje je što je konzola izuzetno tiha i hladna čak i kada se ubaci u te zahtevnije modove. Svako ko je imao PlayStation 4 Pro, posebno onaj model prve generacije, dobro zna zbog čega ovo navodim. E da, veoma bitno - verzija sa drajvom donosi podršku za puštanje 4K UHD BR diskova, testirao sam nekoliko filmova iz svoje kolekcije i mogu da kažem samo zbog ovoga verzija sa drajvom bi trebalo da bude obavezna, posebno ukoliko imate kvalitetan QLED ili OLED TV novije generacije. Drajv je mnogo tiši u radu nego na prošlim Sony konzolama, a slika besprekorna - nikakav 4K video streaming ne može da parira ovome.

SSD Magija

Magični SSD je zaista magičan, jedini problem je što ćete se previše brzo navići na sve to. Znate kako kažu - na dobre stvari se nije teško navići, a kada uzmemo u obzir da su čak i na PlayStationu 4 sa mehaničkim hard diskom mnoge 1st party triple A igre koristile kojekakve sulude optimizacije i trikove tako da se loadinzi ni ne osete, sada kada SSD to radi još efikasnije to i nije razlog za neko preveliko oduševljenje. Dobro optimizovane igre će biti još bolje optimizovane, dok recimo nekim loše optimizovanim igrama ni SSD neće pomoći. Svakako, navićićete se jako brzo na to da inicijalni loadinzi i quick travel traju samo par sekundi, sve posle toga je manje više isto, i nekako će sve to od starta delovati skroz normalno. Za sada nismo testirali ni jednu igru koja je zaista iskoristila SSD na neki kreativniji novi način od bržeg učitavanja, ali verujemo da će i toga biti uskoro recimo sa onim teleportovanjima u novom Ratchetu koji stiže sledeće godine. To je možda i najveći letdown dosadašnjeg iskustva sa do sada objavljenim igrama za PlayStation 5, taj osećaj da je gotovo sve osim malo lepše grafike, većeg framerate-a i bržih učitavanja moglo da se realizuje na PlayStation 4 Pro… sve osim sledeće stavke.

Kontroler nove generacije

DualSense kontroler i njegove mogućnosti su zapravo srž pravog next-gen iskustva. Iskreno, mislio sam da je u pitanju samo još jedan gimmick, nešto slično novoj rumble tehnologiji koju smo već videli na Nintendo Switchu, ali Sony je ovde stvarno napravio sjajnu stvar. Ovoga puta su uspeli da iskopiraju Nintendo ali i da naprave bolju stvar! Moja preporuka je da pod obavezno probate igru koja dolazi uz svaku PlayStation 5 konzolu Astro’s Playroom koja je pored toga što je sjajna igra sama po sebi, i odlična demonstracija novog kontrolera.

Adaptivni trigeri koji pružaju otpor, poboljšani zvučnik i žiroskop, kao i skroz drugačija rumble tehnologija (pozajmljena sa Switcha) koja može da simulira beskonačno različite heptičke osećaje. Kada se sve to spoji uz jednu suludo zabavnu igru kakav je novi Astro, stvar stvarno postaje jedno skroz novo iskustvo. Mogu do sutra da opisujem kako i druge igre koriste ove tehnologije i kako je stvar sjajna ali dok ne uzmete novi DualSense u ruke ne možete da znate koliko je ustvari dobro, i koliko zapravo radi! E da, svaki Dual Sense sada pored zvučnika ima i ugrađeni mikrofon, koji pored toga što se koristi kao forica za duvanje u nekim igrama može da služi i za voice chat.

Operativni sistem / Interfejs

Korisnički interfejs je potpuno optimizovan za 4K rezoluciju i televizore većih dijagonala, sve je oštro, lepo i brzo. Elementi su nešto sitniji ali opet na većem TV-u to i nije problem, problem je što su neke osnovne funkcije kao recimo prečica za gašenje konzole ili trenutno uključenih aplikacija sada malo dublje zatrpani u menijima. Takođe, biće potrebno puno vremena da se odviknem od držanja PS dugmeta na kontroleru, sada se quick meni poziva jednim kratkim pritiskom. Mene lično online gaming ne interesuje mnogo ali primetio sam brojna olakšanja u operativnom sistemu kada je pravljenje party-a u pitanju i brzog uskakanja na voice chat, sve je sada kao nekakav snappy Discord na koji možete brzo da uletite direkt iz igre.

Tu je i onej meni koji nudi bolji pregled trofeja koje trenutno jurite, kao i brze savete ako se zaglavite negde. Za sada samo par PlayStation 5 ekskluziva ima i gomile video tutoriala koji se mogu pozvati iz ovog menija, a ostaje da se vidi da li će svi izdavači ispoštovati ovu praksu. Ideja je da ovaj sistem posluži kao brza pomoć ako negde zapnete, bez rizika da se spoilirate po YouTube klipovima.

Backwards kompatabilnost i sejvovi

Kako trenutno i nema mnogo igara koje je moguće igrati samo na PlayStationu 5, kao rani vlasnik nove konzole najčešće ćete se baviti takozvanim cross-gen igrama, naslovima koji su paralelno izdati za PlayStation 4 i 5. Situacija sa njima je blago rečeno divlji zapad. Sony očigledno nije uveo nikakva stroga pravila tako da su izdavači prepušteni sami sebi smišljali različita rešenja kako da odrade svoje naslove na prelasku generacije. PlayStation 5 ima punu backwards kompatabilnost sa skoro svim PlayStation 4 igrama što znači da u novu konzolu uredno možete da gurnete disk (ako imate verziju sa drajvom) ili da instalirate digitalne verzije igara za prošlu generaciju koje će imati PS4 znak pored svog imena. Ok.

Većinu PlayStation 4 igara je moguće tako pokrenuti čak i povući svoje stare save fajlove sa PS+ cloud servisa ili USB sticka, i one će izgledati i raditi baš kao što se sećate. Međutim, šta se dešava ukoliko igara ima upgrade patch za PlayStation 5 ili potpuno odvojenu PlayStation 5 verziju? E tu već nastaju komplikacije, pre svega zbog spomentog nepostojanja pravila. Najmanji problem su igre kao što su Ghost of Tsushima, God of War, The Last of Us 2 i slične triple A ekskluzive sa PlayStationa 4 koje su imale podršku za performance mod na Pro verziji konzole, one na PlayStation 5 uglavnom rade nešto bolje sa boljim frame rateom ali i dalje u granicama PlayStationa 4 jer za sada nemaju svoju next-gen verziju. U njima stari sejvovi rade, ponekada i upscale na veću rezoluciju, a recimo The Last of Us 2 ima i blagu podršku za DualSense.

Sa druge strane brojne cross-gen igre koje nude “free PS5 upgrade” će vam uglavnom skinuti posebnu verziju igre za PlayStation 5 stvarajući tako dve kopije na hard disku koje ćete morati da izaberete u meniju pod Game version. Većina igara koja je ovako dobila upgrade uglavnom ne podržava prenos save fajla. U nekim igrama koje imaju duple verzije autori su pokušali da prevaziđu ovo sa svojim custom rešenjima, recimo u Miles Moralesu postoji opcija da se iz PlayStation 4 verzije igre uploaduje save pa zatim skine u PlayStation 5 verziju, sve iz menija obe igre, zaobilazeći PS+ i USB transfer… ali ukoliko ste recimo starog Spajdija igrali u disk verziji a Morales je digitalan, save neće moći da se prenese. Haos. Ubisoft je zbog ovoga uveo opciju za online save u svojim novim igrama koji bi u teoriji trebalo da može da se prenese save između PlayStation 4 i PlayStation 5 verzija, ali ni to u praksi ne radi uvek.

GDE SU MOJI SEJVOVI? TL;DR verzija

  • PlayStation 4 igre koje nemaju upgrade i koje igrate preko BC-a - Sejvovi mogu da se prenesu bez ikakvih problema.
  • PlayStation 4 igre koje imaju free PlayStation 5 upgrade, ili skroz posebnu PlayStation 5 verziju – Šta vam bog da, ali u većini slučajeva igraćete sve od početka.

Treba i napomenuti da je sejvove iz PlayStation 5 igara sada moguće samo okačiti i skidati sa PS+ cloud servisa, prebacivanje na USB nije moguće. Dok PlayStation 4 sejvove i dalje možete da prebacujete USB stickom i na PlayStation 5. Logično.

Finalni prvi utisci... za sada (kraj Novembra '20)

Kada se sve sabere i oduzme, naši dosadašnji utisci sa PlayStation 5 su uglavnom dobri, nema sumnje da će ovaj sistem brzo postati novi standard jer budimo realni prave konkurencije i nema. Potrebno je samo neko vreme da se ispeglaju dečije bolesti, malo dotera interfejs kroz updejtove kao i preživi konfuzni cross-generation period. Sony svakako planira da još duže vreme nastavi da objavljuje igre paralelno i za PlayStation 4, ali kada sledeće godine krenu da izlaze prve prave veće ekskluzive verujemo da će PlayStation 5 postati nezavisniji kao sistem sa iskustvima koja samo njegov novi hardware, SSD i DualSense mogu da isporuče. Do tada, ne dajte preprodavcima hiljade evra, dobri ste i sa PlayStation 4 Pro, makar još neko vreme.


Nikola Jovanović "Nick" je jedan od najpriznatijih autoriteta za gejming u Srbiji.

Urednik je gejminga na IGN Adria, vlasnik sajta i autor na https://www.emuglx.org , autor i voditelj na prvoj gejmerskoj Televiziji Bit emisije "First hour" i naravno, gostujući autor i prijatelj na našem blogu.

Povezani proizvodi

Sačuvano u omiljne
PS5 igre PS50014
Iskusi uspon Milesa Moralesa i njegovo ovladavanje eksplozivnim novim moćima dok postaj...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
6.999,00 RSD
Vrsta
Nova
6.999 ,00 RSD
Korišćena
4.999 ,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Bežični kontroler DualSense za PS5 konzolu donosi taktilne povratne informacije, dinami...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
10.999,00 RSD
Vrsta
Nova
10.999 ,00 RSD
Trenutno nema komentara

Slični članci

27.
Nov.
2020.
Vesti/Najnovije
I dok je Microsoft pričao kako je Ybox Series X najmoćnija konzola na svetu, u prvim testovima ih je PS5 demantovao. I sada pokušavaju da pronađu kriv...
26.
Nov.
2020.
Playstation
Sony tvrdi da je PS5 imao do sada najbolju premijeru i prodaju ikada zabeleženu u kompaniji PlayStation, i potvrdio je da su trenutno sve količine u svetu pr...
19.
Nov.
2020.
Playstation
Nova generacija konzola samo sto je izašla a već se suočava sa ozbiljnim problemom, nedostatkom novih igara koje su veliki (ako ne i najveći) adut dva...