Ako je nešto dokazala prošla 2020. godina, to je da se ne isplati planirati jer će nas život iznenaditi.
Mislim da će 2021. godina pokazati koliko smo sposobni da se prilagođavamo i pokušamo da izvučeno najbolje od onoga što nam se nudi. Sigurno je da će biti drugačija od onoga što su mnogi pisali kao predviđanja 2000. ali i na kraju 2019. godine.
2019. je sve bila okrenuta brzom načinu života. 2020 je trebalo da nastavi taj trend, ali... Računari, slušalice, baterije i svi ostali proizvodi za rad u pokretu i putovanja. Gejmerske periferije koje se takođe mogu nositi i koristiti za posao. Ove godine mi se čini da će ti proizvodi ipak biti u drugom planu. Rad od kuće, zatvorene granice i neki drugi načini uživanja kod kuće će biti trend. Proizvođači će svakako pokušati da spoje lepo i korisno i ponude najbolje kako bi bar malo olakšali ograničenja sa kojima ćemo se po svim upozorenjima suočavati i dalje. Kada sam prošle godine, početkom pandemije u januaru, pisala za IGN Adria o mojim predikcijama, i najavila poskupljenja cena i lošije snabdevanje, dobila sam dosta kritika. A onda su posle par meseci i ostali pisali isto, pa čak imali i svoje specijale. I ispostavilo se da 30 godina rada u IT branši ipak mogu da budu osnova za neka istinita predviđanja.
Gejming
Većina bi krenula od kućnih aparata ali pošto ja uvek krećem od gejminga, nema razloga to menjati. Gejming velikim brojkama ostaje na prvom mestu trendova budućnosti i sigurno je da ćemo imati mnogo proizvoda u 2021. koji će biti posvećeni gejmingu.
Laptopovi su u 2020. zabeležili rast u prodaji. Online nastava, rad od kuće i vera u brzi prolazak pandemije i mogućnost nošenja istog na putovanja i posao. 2021. će sigurno imati povećanje prodaje desktop računara. Na žalost, sva su predviđanja da će nam ova godina biti slična kao prošla i da nećemo putovati kao ranije. To će dodatno izmeniti neke navike i naterati ljude da kupuju kvalitetnije računare kojima će naći idealno mesto u svom domu. Taj trend će pratiti i povećana prodaja gejmerskih stolova koji postaju sve kvalitetniji, futuristički dizajnirani ali i sa dosta dodatnih opcija. Neće tu biti samo mogućnosti za sakrivanje kablova, nosači za piće i hranu, već i ergonomski dizajn, novi načini povezivanja i neke stvari koje sada ne možemo ni da zamislimo.
Ono što su svi mislili da će biti hit 2020, RGB, imao je svoje uspone i padove. Taman smo se oduševili sa RGB gejmerskim stolicama i počeli da planiramo model koji bi najviše odgovarao našim potrebama, neki modeli su počeli da se povlače iz ponude. Sve ponuđene varijante su bile odlične i o tome smo pisali. Možda se pokazalo da je potrebno unaprediti način na koji se koristi powerbank za osvetljenje, možda je u pitanju način izrade ili se trenutno samo unapređuju modeli. Iskreno, većina modela mi je bila preterano šarena i napadna. kada na sav taj šareniš dodate i svetlo, malo je too much. Kod nekih je i dodatno morao da se kupi powerbank. Iako volim RGB, samo jedan model sam mogla da zamislim u svom radnom kutku. Gejmerske stolice beleže veliki rast prodaje u 2020. i taj trend će se nastaviti jer će se i dalje više raditi od kuće, i na nama je da nađemo najbolje proizvode koji će spojiti rad i hobi, posao i gejming. Da li ste čuli da je IKEA napravila dogovor sa ASUS-om za gejming stolice? Stolice će se u prodaji pojaviti u oktobru i zamislite samo brojke koje će imati ta poslednja tri meseca u godini kada skače prodaja! Oni kojima je gejming posao će svakako tražiti RGB osvetljenje na svim mogućim periferijama, dok će ovi drugi ipak tražiti nešto manje upadljivo u mraku. Znam da postoje oni kojima je i taj mali napor da ugase RGB na stolici bio problem, a svetlo im je smetalo da imaju miran san. Kladim se da će se RGB povući kako bi komfor bio prioritet. Gejmerske stolice u 2021. će nuditi sve bolje materijale izrade i ergonomski dizajn koji će zajedno omogućiti višesatni rad, a ne samo igranje. Novi jastučići, sve bolji nasloni za ruke i verovatno neke opcije koje su bile namenjene računarima. Definitivno će se napraviti razlika između Pro i Home gejmerskih stolica jer je na turnirima (kojih će ipak nadam se biti) ipak obavezan neki drugačiji pristup. Umesto RGB osvetljenja već mogu da zamislim neke trake i štepove koji će omogućiti hlađenje na leto i grejanje zimi. Jeftinije varijante relax masažera će biti tu ali se nadam da neće izgledati jeftino već da će ih ukombinovati sa opcijama vibracije zbog boljeg osećaja dok vozite trke ili igrate neku drugu igru. Nasloni za glavu su sve veći i čini mi se da to daje mogućnost ugrađenih zvučnika, igranja sa VR opcijama i dodatnih nosača za periferije ili monitore. Isto kako su se vremenom unapređivala sedišta u automobilima, tako će se ubrzano usavršavati gejming stolice. Prošle godine smo mnoge trke imali online, a zatvaranje granica je smanjilo kilometre vožnje. Video igre u kojima ćemo voziti će biti u trendu i to će omogućiti proizvođačima da ponude naprednije modele stolica koje će se koristiti i za vožnje. Na vidiku ima priličan broj soul-searching journey igara. Na primer, sledeća igra tvorca Gone Home Fullbright-a je Open Roads, nostalgično putovanje koje dele majka i ćerka, dok Forever Ago prikazuje starca koji sa svojim kamperom i odanim psom kreće na put iskupljenja. Za mnoge od nas, slike putovanja - otvorenog puta, železničke pruge, aerodroma - mesecima su potpuno odsutne iz naših života. Kako mi samo fali ono čekanje da nas prozovu da uđemo na gate! Mislim da će igre ponuditi put nazad u ideju o dugim putovanjima i svemu onome što ona donose. Još ako su kombinovane sa realnim prikazima nekih znamenitosti kroz na primer, VR, doživljaj će biti potpun potpun.
Trust GXT 1150 Adapter kojim bilo koju stolicu sa točkićima pretvarate u sedište za vožnju
Pošto je veliki broj onih koji se nazivaju "mobile gamers", a neverovatno je mali broj stolica namenjenih njima, tu ćemo svakako imati noviteta. Postolja za laptop će biti unapređena novim opcijama ali će se i povećati kako bi na njih mogli da stavite tastature, miša ili čak i grickalice. Ukoliko već sedimo, poenta je da sve maksimalno iskoristimo, zar ne?
Tastature su već toliko uznapredovale da je teško napraviti nešto novo. Mislim da ovde nećemo imati mnogo promena sem možda igranja sa debljinom, težinom, dizajnom i LED opcijama.
Miševi će nastaviti da se menjaju ali je upitno koliko će to biti lepo a koliko korisno. Saće, zaštita od prosipanja, opcije za nameštanje težine i na kraju što više "modovanja" samog miša zahtevima pojedinca.
Gejmerske slušalice će postati i trend za one koji će ih nositi i kada ipak odu do grada. RGB će tu ostati ali će mikrofoni sigurno pretrpeti manje izmene, veću mogućnost skidanja i prilagođavanja i dizajn koji će biti ne samo gejmerski već i urban. Gejmeri su in pa zašto ne praviti što bolje proizvode i za mobilne gejmere koji žele da spoje zabavu, mobilnost i posao. Napredniji kvalitet zvuka i unapređeni programi koji će korisnicima pružiti mogućnost brzog prilagođavanja situacijama.
Konzole će se i ove godine tražiti a već sada se govori o tome da će sve do avgusta PlayStation imati problem sa proizvodnjom i snabdevanjem tržišta. XBOX će zbog toga početi da se bolje prodaje na nekim tržištima na kojima do sada nije bio tražen. Ukoliko se neko u Microsoftu opameti, i pronađe dobrog distributera u Srbiji, sigurno je da će biti iznenađeni brojkama. Nintendo Switch ima svojih "5 minuta" poslednjih par godina, pa čak i u Srbiji. Brojke za prošlu godinu su mnogo veće u odnosu na 2019. a očekuje se da promet u 2021. bude dupliran. To su shvatili i zastupnici kompanije Nintendo pa će se kako se priča, uskoro u Srbiji otvoriti i zvanični pick up centar za ubrzani rad reklamacija ali i ponuda koja će u potpunosti pratiti onu u svetu (što se da primetiti i poslednjih par meseci). Mislim da će Nintendo Switch biti najprodavanija konzola u 2021. Stari ili novi o kome se priča, nema razlike.
Strimovanje će biti u trendu još više u 2021. i očekujem sve veći izbor opreme za strimovanje. Vaš jedini problem će biti kako kupiti najbolje u odnosu na ono koliko možete da potrošite. Dobro proverite sve pre nego donesete odluku.
Igre
Prošla godina je donela prosečno 45% skok u prodaji video igara širom sveta. Pandemija je omela mnoge developere da ispoštuju rokove. Rad od kuće i online sastanci i dogovori ipak ne mogu u potpunosti da zamene timski rad i razmene kreativnih ideja. Očekujem još kašnjenja u igrama i kontinuirane izazove u proizvodnji i distribuciji igara. Nije vreme da se vezujemo za određeni plan ili vremenski rok.
Animal Crossing će ostati hit igra koja će imati sve veći broj svojih fanova. Imaćemo sigurna sam tu i sve više dodatne opreme i merchandising proizvoda sa likovima iz igre. Ipak je ovo igra koje je dobila i potvrdu sa Oxford Univerziteta da je blagotvorna za psihu i da smiruje u stresnim situacijama, ali i da unapređuje razmišljanje, snalaženje, krativnost i socijalne osobine. I najbitnije, ovo je igra koja je okupila veliki broj ženskih igrača, čak 46%! Sigurna sam da će se u 2021. godini developeri okrenuti ženama i da ćemo imati dosta igara sa ženskim heroinama ili više ženskih sadržaja.
Call of Duty će po mnogima steći još više sledbenika. Objavljivanjem svojih više franšiznih ponuda, uključujući Call of Duty: Warzone, Call of Duty: Mobile i naravno, Call of Duty: Black Ops Cold War, Call of Duty je uspešno podstakao usvajanje i zadržavanje igrača bez obzira na željenu platformu, tip igre ili čak poslovni model. Očekujem da će ostale franšize pokušati da slede ovaj model u 2021. godini.
Indie igre postaju nakon Among Us sve popularnije. Platforme za igranje će imati neke nove igrače dok će se stari truditi da zadrže svoje korisnike.
Steam je sa svojih 47% publishera koji nude igre preko njih definitivno broj 1. Bila je to jedna od prvih platformi koja je igračima omogućila da pregledaju, kupuju, pregledaju i igraju PC igre na jednom mestu. Takođe su stvorili značajnu zajednicu igrača koji zajedno igraju igre, raspravljaju o greškama na forumima i grade modove. Ali prednost prvog pokretača Steama počinje da bledi. GOG.com je bila jedna od prvih platformi koja je pukla u dominaciji Steama. GOG se u početku fokusirao na starije igre koje je bilo teško naći na Steamu. Ali oni sada nude razne stare i nove igre, uključujući i glavna izdanja. Osim činjenice da je GOG jedna od retkih platformi koja nudi The Witcher 3 i klasike poput Heroes of Might and Magic. Druga GOG-ova tvrdnja o slavi je da su sve igre koje se prodaju na platformi „bez DRM-a“. DRM (Digital rights management) je kontroverzna praksa u svetu igara. Mnogi igrači smatraju DRM gnjavažom. Drugi vide DRM kao veći problem koji krši prava koja potrošač treba da dobije kada plati medij. U praktičnom smislu „DRM-free“ znači da igrači mogu igrati igre bez potrebe da platforma „proveri“ da li su je kupili legitimno ili ne. To je pomoglo GOG-u da se izdvoji od Steama. Ali možda najveći izazov za Steama nije GOG. već Epic games.
Naizgled, Epic Games je sličan Steamu i GOG-u. Nudi veliku biblioteku igara u različitim žanrovima, od strategije do RPG-a, a možete upravljati i pokretati igre iz unutrašnjosti platforme. Ono što Epic Games čini drugačijim je njihova jedinstvena biblioteka igara. Konkretno, kao kreatori igre, oni su jedina platforma koja nudi mega-hit Fortnite. Epic Games se nada da će privući više korisnika Steama da isprobaju platformu s mnoštvom ekskluzivnih naslova. Na primer, mogli su da Metro Exodus naprave ekskluzivnim Epic igrama godinu dana nakon objavljivanja. Sledećih par meseci ćemo videti da li će im ove ekskluzive pomoći da skinu Steam sa trona.
Izvor Internet - Najprodavanije PS igre
U teoriji, kupovina igre na mreži trebalo bi da bude neverovatno uzbudljiva. Možete da pregledate hiljade naslova. I možete da kupite igru bez izlaska iz stana. Ali u praksi, kupovina igre na mreži ima svojih problema. Prvo, preuzimanje igre može potrajati satima (posebno sa čuvenih sporih servera kompanije SonyPlaystation). Možete koristiti i online kupovinu fizičkih izdanja ali kod nas su kurirske službe sve sporije umesto da se unapređuju u skladu sa potražnjom i rade na brzini isporuke, čekaćete danima. To znači da je često brže voziti se do prodavnice i kupiti fizičku kopiju igre. Drugo, vaš hardver možda neće moći da izgura sve kako treba, što može dovesti do problema sa performansama. Ili možda jednostavno nemate dovoljno prostora na računaru ili konzoli za novu igru.
Cloud Gaming zaobilazi sve ove dosadne probleme. Umesto da kupite i preuzmete igru, vi je strimujete. Strimovanje će biti jedan od glavnih trendova u 2021. Na taj način možete da koristite najnoviji i najbolji hardver bez potrebe da ulažete u njega. Pored toga, nema potrebe da preuzimate bilo šta. Možete odmah početi da igrate. Potrošači nisu jedini koji vole cloud igre. Usluge strimovanja kao što je PS Now pružaju Soniju vredan stalni izvor prihoda. I način za monetizaciju starih igara (uključujući i one iz prethodnih generacija konzola) godinama nakon njihovog objavljivanja mogu dovesti do problema sa performansama, ili možda jednostavno nemate dovoljno prostora na računaru ili konzoli za novu igru.
Ono što je takođe izvesno je teška artiljerija i borba za kupce preko naslova za konzole nove generacije. Nedostatak novih konzola je sa jedne strane iznenadio developere koji se već sada suočavaju sa manjom potražnjom od očekivane za PS5 i XBOX Series X naslove. Možda će Nintendo to iskoristiti i ne samo povećati prodaju konzola, već ponuditi još novih ekskluziva za Switch dok će, nadam se, biti brzi u izdavanju hit igara koje do sada nismo mogli da igramo na ovoj maloj ali moćnoj porodičnoj konzoli.
Prošla godina i ograničeno kretanje su neke starije generacije vratile u svet gejminga. Stare igre u novom izdanju su izdavane skoro svakog meseca. Crash Bandicoot reboot je jedna od deset najboljih i najprodavanijih igara 2020. godine. Final Fantasy VII je dobio remake koji je jedno vreme bio na vrhu liste najprodavanijih. Skoro kao i u filmskom svetu, i u svetu igara remake i restart imaju dobru prodaju. Pored FF7 i Crash, rimejk Resident Evil 2 i Resident Evil 3 su se dobro prodali. Zbog toga programeri rade na stvaranju novih verzija klasičnih igara. Na primer, sredinom prošle godine, Ubisoft je najavio Princ of Persia reboot Sands of Time a očekujemo i Nioh i Nioh 2 Remastered za konzole nove generacije, ali i Gothic, Fable, SiN: Reloaded, Nier Remaster, Shin Megami Tensei III: Nocturne i sigurna sam da spisak nije gotov.
Ljudi vole da se plaše, naročito u stresnim situacijama u životu jer nam tako izgledaju manje problematične, i svakako ćemo dobiti dosta horor igara.
Co-op igre će biti hit, ali ne do sada popularan Battle Royale žanr već oživljavanje pravih zajedničkih avantura zasnovanih na ciljevima, kako lokalnih, tako i onlajn . Divna igra, It Takes Two, stiže u martu sa prelepim vizualnim prizorima i zagonetkama za dva igrača. Left 4 Dead u vidu Back 4 Blood a zatim Evil Dead: The Game će imati podršku za co-op play. Vraća se i multiplayer serijal Lego Star Wars: The Skywalker Saga. Predlog koji mogu da vam dam je da nabavite novi kontroler sredinom fabruara kada se očekuju mini sniženja u vikendu pre praznika i neradnih dana.
Prema istraživanjima, približno 15% svih igara koje se nude na Steam-u su „Early Access“. Kako rani pristup postaje norma za mnoge developere, ova brojka će značajno porasti tokom 2021. godine. Rani pristup je win win situacija za igrače i developere. Igrači to vole jer igraju igru mesecima ili čak godinama unapred. Programeri koriste rani pristup kao način da dobiju povratne informacije od pravih i stvarnih igrača. Povratne informacije koje na kraju mogu promeniti pravac igre. Na primer, naučnofantastična strateška igra Rimworld je postala jedna od Steam-ovih najbolje ocenjenih igara, uglavnom zahvaljujući razvojnom ciklusu usredsređenom na rani pristup.
I da, i igre na sreću i klađenje će nastaviti svoj trend rasta. Ne volim ih pa neću o toj temi.
Ekonomija
Microsoft će svakako preuzeti još nekog publishera u borbi za tržište i eskluzivne naslove za svoju konzolu. Međutim, ni ostali se neće predati bez borbe. Ja sam pristalica manjih, jakih i kreativnih studija ali se plašim da će ekonomska situacija dovesti do toga da ćemo ostati samo sa velikim igračima koji će pod svoje okrilje preuzeti manje. Koliko će to uticati na kreativnost, teško je reći.
Cene i ponuda
Kratko i jasno - cene neće padati!
Cene će na žalost ostati u najboljem slučaju iste ili će doći do uvećanja. Ovde imamo nepredvidive uticaje promenjivih ekonomskih uslova i pitanje je kako će se koji brend, proizvođač, distributer ili retailer snaći.
Par godina za redom, sa povećanjem ponude na tržištima, cene su bile sve niže i povoljnije. I onda je stigla pandemija. Sve je postalo teže. Od organizacije poslovanja, nabavke materijala, transporta do prodaje. Imamo već sada najave o nestašici pojedinih sirovina što će otežati proizvodnju. Na žalost, materijalna situacija i problemi širom sveta će smanjiti mogućnost kupovine pa ćemo se truditi da kupujemo pametnije. Online prodaja će dovesti do daljeg zatvaranja nekih retailera širom sveta a u Srbiji ćemo, na žalost, i dalje biti uskraćeni za dosta brendova i modela.
Sutra nastavljamo!