Postoje igre koje neočekivano postanu hitovi i vrate više od uloženog. Postanu igre za koje se zna da će biti hit, i dosta se uloži da bi se još više dobilo- Na žalost, tu su igre u koje se pretenciozno uloži mnogo a ne otplate isto. Da li ste se ikada zapitali koje su to igre u koje je uloženo baš dosta, i koliko?
Industrija video igara je moćna i o tome se sve više piše poslednjih par godina. Po prihodima nadmašuje Holivud.
Sve je počelo sa Pongom 1972. Dve vertikalne linije na suprotnim stranama koje kontrolišu dva igrača dok pokušavaju da odbiju loptu jedan pored drugog. Ko bi pretpostavio da će godinama kasnije video igre zarađivati toliko? Igara je danas bezbroj u velikoj i bogatoj ponudi raznolikosti, od AAA igara koje izdaju veliki studiji do indie igara koje se prodaju samo na Steam-u. Neke od ovih igara su imale ogroman budžet, i dok su većina legendarni naslovi koje vole igrači, neki od njih su naslovi koji su jednostavno izbledeli u glavama igrača ili su užasno razočarali.
Battlefield 4
Trošak: USD $100 miliona
Pucačina iz prvog lica ili FPS je žanr koji vole mnogi igrači, a u vreme kada je Battlefield 4 objavljen, FPS igre za više igrača su već bile uobičajene. Međutim, DICE, programer igre, odlučio je da to unapredi. Battlefield je već bio poznat po svojim masivnim mapama za više igrača koje zaista čine da se igrači osećaju da su usred sveopšteg rata, ali Battlefield 4 je odlučio da uvede nešto što se zove „Levolution“, što je drastično promenilo mape zbog igre u igri. Neki bi dodali, i dramatično. Ovo je oduševilo igrače kada je najavljeno, ali su mnogi ostali razočarani kada su konačno mogli da igraju igru jer je bila prožeta bagovima i gličevima. Stvari su bile toliko loše da su neki čak odlučili da zbog toga tuže EA Games, koji je inače izdavač igre. Međutim, to nije sprečilo preko sedam miliona igrača da kupe svoje primerke i igra je na kraju imala komercijalni uspeh.
Call of Duty: Modern Warfare 2
Trošak:: USD $250 miliona
Call of Duty franšiza je dugo bila glavna zanimacija za igrače. Franšiza je počela kao FPS igra iz Drugog svetskog rata. Vodila je igrače u arene rata 40-ih godina. Međutim, 2007. godine, franšiza je objavila prvi Modern Warfare i povela igrače u modernu eru ratovanja. Nastavak se pamti iz više razloga. Igra je prodata u 4,7 miliona primeraka u roku od 24 sata od objavljivanja, a takođe je dobila i pohvale kritike. Međutim, to je takođe bio predmet kontroverzi za misiju u glavnoj kampanji pod nazivom “No Russian”, a svaki igrač je upoznat sa ovom misijom. Ako ne, moraćete da ga proguglate. Zanimljiva stvar u vezi sa njihovim troškovima od 250 miliona dolara je da je samo 50 miliona dolara iskorišćeno za razvoj igre. 200 miliona dolara iskorišćeno je za marketing. Da li je vredelo?
Cyberpunk 2077
Trošak: USD $316 milion
Jedna od najiščekivanijih i najskupljih igara godinama, Cyberpunk 2077 je prvobitno predstavljena 2012. godine, ali nije objavljena sve do 2020. CD Projekt Red je podstakao igrače obećanjem impresivnog sveta koji će promeniti videoigre za igranje uloga, tako da nije iznenađujuće ova igra je na vrhu liste. Međutim, kada je igra konačno objavljena u decembru 2020. godine nakon brojnih odlaganja, igrači su bili razočarani krajnjim proizvodom. Bilo je loše, puno grešaka, a konzole su bile problem ta sebe. Toliko je frke podignuto da je povučena iz PlayStation Store samo nekoliko nedelja nakon objavljivanja. Ja i dalje tvrdim da su trebali da objave samo PC opciju, a rade na usarvšavanju ostalih platformi. Takođe, mislim i da je nestašica PS5 bila nešto na šta nisu računali pa bi situacija bila drugačija da je u startu bilo više PS5 igrača. No,od tada, programeri su objavili ažuriranja koja su uglavnom popravila igru, a mnogi igrači joj se ponovovraćaju i vole je. CDPR je takođe najavio da će izaći proširenje igre. Povrh toga, Cyberpunk 2077: Edgerunners serija je stekla dosta obožavalaca i dodatno podigla zanimanje za igru.
Dead Space 2
Trošak: USD $125 milion
Iako je to možda bio komercijalni promašaj, mnogo vremena i novca je uloženo u razvoj Dead Space 2. Igra, koju je razvio Visceral Games, a objavio Electronic Arts, objavljena je 2011. za Microsoft Windovs, PS3 i Xbox 360. Uključuje režim za više igrača, za razliku od prve igre u franšizi, i omogućava igračima da se još jednom bore kao Isak Klark. Ukupno, procenjeno je da je oko 120 miliona dolara potrošeno na igru, pri čemu je otprilike polovina budžeta otišla direktno u marketing, a druga u razvoj.
Destiny
Trošak: USD $145 milion
Destiny je objavljen 2014. za PS3, PS4, Xbox 360 i Xbox One. Pucačina za više igrača u prvom licu omogućava igračima da uđu u ulogu Čuvara Guardian, koji imaju zadatak da zaštite poslednji grad na Zemlji od raznih vanzemaljskih neprijatelja. Sama igra je bila veliki komercijalni uspeh pri lansiranju, sa prodajom preko 325 miliona dolara u primercima u prvih pet dana. Međutim, igra sigurno nije bila jeftina za pravljenje. Pre objavljivanja igre, Bungie predstavnik Eric Osborne je prekinuo glasine da igra ima budžet od 500 miliona dolara.
„Za marketing biste morali da pitate ljude iz Activision-a, ali za troškove razvoja, ne nešto ni blizu 500 miliona dolara“, objasnio je on. Realne procene iznose budžet igre oko 140 miliona dolara.
Final Fantasy VII
Trošak: USD $145 milion
Final Fantasy VII smatrana je revolucionarnom igrom još kada je objavljena 1997. godine, a njeno nasleđe se nastavlja i danas. To je jedan od najpoznatijih unosa franšize koja je započela još 1987. godine i proizvela je niz spin-off igara, filmova i rimejka u dva dela. Igra sada izgleda veoma zastarela, ali davne 1997. nije bila ništa drugo do remek-delo. Korišćenje video zapisa u punom pokretu i 3D likova na unapred renderovanoj pozadini bilo je genijalno, a priča je nešto do čega gejmeri još uvek drže do danas. Ukoliko igru do sada niste igrali, vreme je da proverite zbog čega je mnogi vole i igraju.
Grand Theft Auto V
Trošak: USD $265 milion
Remek-dela Rockstar Games, GTA V je prvobitno objavljen za PS3 i Xbox 360. Nastavljajući GTA nasleđe kriminala u video igricama, peti deo omogućava igračima da prelaze između tri lika čiji se putevi ukrštaju. Oni se na kraju udružuju kako bi organizovali unosne pljačke, ali ne pre nego što se stvari malo zakomplikuju. Razvoj igre je počeo otprilike u isto vreme kada je i njen prethodnik izašao sa 360 timom koji je vodio razvoj. Rezultat je igra koju su brojne publikacije proglasile igrom godine i sa preko 170 miliona prodatih primeraka, druga je najprodavanija video igra svih vremena. Iako je objavljena 2013. godine, mnogi igrači i danas igraju ovu igru, a u radnjama je trenutno na akciji.
Halo 2
Trošak: USD $120 milion
Halo je postao franšiza za Xbox. Halo 2 je nastavila avanture bezličnog Master Chief-a dok se bori protiv vanzemaljskih vrsta poznatih kao The Covenant. Originalni koncept koji su programeri imali za igru bio je ambiciozan. Međutim, problemi tokom njegovog razvojnog procesa kao što je odlazak suosnivača Bungie, Alex Seropian, izazvali su probleme i mnogi planirani koncepti igre su morali da budu ukinuti. Uprkos tome, igra je nastavila sa razvojem i uspela je da bude dodata na listu najboljih igara svih vremena, a to će takođe biti prvi put u istoriji franšize da je onlajn multiplayer preko Xbox Live bio moguć, nešto što je danas postalo uobičajeno.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Trošak: USD $80 milion
Metal Gear franšiza je jedna od najvećih i najskupljih franšiza video igara. Nažalost, više neće biti dodataka seriji zahvaljujući svađi između Konamija i kreatora serije Hidea Kojime, ali njen poslednji glavni unos je svakako bio za istorijske knjige o video igrama. Sa vrednošću od 80 miliona dolara, MGSV je pratio avanture Velikog šefa Big Boss u Avganistanu tokom sovjetsko-avganistanskog rata ranih 80-ih. Na pravi način MGS i Kojime, pojavljuje se mnogo zbunjujućih tačaka zapleta, ali igrači su ipak kupljeni pričom. Stelt mehanika igre bila je najbolja koju je franšiza ikada videla. Osim toga, otmica neprijateljskih vojnika balonom je takođe bila prilično zadovoljavajuća.
Red Dead Redemption 2
Trošak: između USD $200-300 miliona
Originalni Red Dead Redemption kompanije Rockstar Games je bio tako dobro primljen da su fanovi skoro odmah tražili nastavak. Bilo je potrebno osam godina da nastavak bude objavljen, ali nastavak je vredeo čekanja. Prostrani otvoreni svet RDR 2 dao je igračima priliku da prožive svoj najbolji ali i najgori život odmetnika. Povrh toga, glavna priča je bila zadivljujuća i potresna. Priča o čoveku koji pokušava da se iskupi od svojih prošlih puteva i odluka je i dalje zanimljiva mnogima. Glavna priča je samo vrh ledenog brega jer je igra prepuna stvari koje treba uraditi, od ribolova, lova, brojnih sporednih misija i drugih skrivenih uskršnjih jaja koje igrači nastavljaju da otkrivaju godinama nakon što je igra objavljena. Nije iznenađenje što su je brojne publikacije proglasile igrom godine, a takođe je i jedna od najprodavanijih igara svih vremena. I ova igra je trenutno sa akciji u radnjama.
Shadow of the Tomb Raider
Trošak: USD $135 miliona
Treći i poslednji naslov u ponovno pokretanje Tomb Raidera, koji je nazvan “The Survivor Trilogy”, prikazuje Laru Kroft kako vodi trku sa vremenom kako bi zaustavila apokalipsu Maja koju je nesvesno započela. Ova igra, jedna od najskupljih igara, dobila je generalno pozitivne kritike, ali najveća kritika koju je dobila bila je da joj nedostaje inovativnost i da je sve isto kao u prethodne dve igre. Igra je zapravo imala spor početak prodaje iako su programeri Eidos-Montreal izjavili da su zadovoljni komercijalnim ali i kritičkim odgovorom na igru.
Star Wars: The Old Republic
Trošak: USD $200 miliona
Ova MMORPG igra koju je razvio BioWare Austin objavljena je 2011. za Microsoft Windows. Istražuje događaje koji se dešavaju nakon što je provizorno uspostavljen mir između Galaktičke Republike Galactic Republic i Sitskog carstva Sith Empire. Njen zvanični budžet nikada nije objavljen, ali procene sugerišu da bi to mogla biti jedna od najskupljih igara svih vremena. Neki izveštaji navode da je u pitanju oko 200 miliona dolara, pri čemu je veći deo budžeta potrošen na marketing. Preko 800 zaposlenih radilo je na projektu šest godina. Što je još značajnije, 1.000 glumaca je bilo potrebno da bi pokrenuli redove za nekih 4.000 likova u igrici, a radna grupa je sigurno značajno povećala budžet igre.
The Witcher 3
Trošak: USD $81 milion
Mnogo pre nego što je Henry Cavill ušao u ulogu ovog junaka, i preuzeo Geraltovu borbu u Netflix seriji, The Witcher je bio uspešna franšiza video igrica, a pre toga, uspešna serija romana poljskog autora po imenu Andrzej Sapkowski. Dok su romani stekli kult u Evropi, u centar pažnje ga je stavila franšiza igrica CD Projekt Red. The Witcher 3 je poslednji i najhvaljeniji unos, tako da nije iznenađenje što je koštao mnogo. Na kraju krajeva, animiranje Geralta koji lovi čudovišta i voli žene nije jeftino. Igra je prodata u preko 40 miliona primeraka, što je čini jednom od najprodavanijih video igara ikada napravljenih, a takođe je hvaljena kao jedna od najboljih video igara ikada napravljenih. Treba li da vas podsetimo da sada dobijamo i unapređenje za konzole nove generacije koje, po viđenom, usavršava već savršenu igru?
Preneto sa bloga INDIJANKA DANKA